Home » » CARA MEMPROSES MAKANAN IKAN ADALAH TIDAKLAH SUSAH SEPERTI YANG DISANGKAKAN. IA SEPERTI MEMBUAT KUIH MURUKU. BERUSAHALAH UNTUK MENCAPAI KEJAYAAN HIDUP

CARA MEMPROSES MAKANAN IKAN ADALAH TIDAKLAH SUSAH SEPERTI YANG DISANGKAKAN. IA SEPERTI MEMBUAT KUIH MURUKU. BERUSAHALAH UNTUK MENCAPAI KEJAYAAN HIDUP

Written By Idris on Friday 12 February 2016 | 23:59



TEKNOLOGI  MEMBUAT MAKANAN IKAN


PENDAHULUAN:


IKAN ADALAH SUMBER PROTIN YANG UTAMA. PENGETAHUAN TENTANG CARA PEMELIHARAAN DAN CARA MEMPROSES MAKANAN IKAN SECARA KECIL-KECILAN BOLEH MENGURANGKAN KOS DAN MENINGKATKAN KEUNTUNGAN. BERIKUT PENULIS AKAN MENDEDAHKAN  DUA  PERKARA, PERTAMA PANDUAN MENTERNAK IKAN TALAPIA  DAN  CARA MEMPROSES MAKAN IKAN , DIHARAP PEMBACA AKAN DAPAT MENAFAAT YANG SANGAT-SANGAT BERGUNA.

1. PANDUAN MENTERNAK IKAN TILAPIA DALAM                 KOLAM

PENGENALAN

Nama Tempatan :

Tilapia Hitam / Tilapia Merah

Nama Inggeris :
Black Tilapia/ Nile Bream

Nama Saintifik :
Oreochromis niloticus

Kadar tumbesaran:
Boleh mencapai 500gm dalam 6 – 8 bulan

Harga pasaran :
450 gm ke atas = RM8.00 – RM12.00 / kg
Benih ikan = RM 0.20 – RM 1.00 / ekor

MENGAPAKAH IKAN TILAPIA POPULAR

i.   Mempunyai pasaran

ii.   Tumbesaran yang cepat

iii.   Rupabentuk luaran yang menarik untuk pasaran

iv.  Tulang yang sedikit

v.   Daging yang enak dan sesuai untuk pasaran

vi.  Tahan kepada perubahan persekitaran

vii.  Tempoh ternakan yang singkat

viii. Teknologi untuk pengeluaran komersil yang sedia ada

ix.   Boleh diproses kepada pelbagai bentuk produk

KRITERIA PEMILIHAN TAPAK KOLAM

1. Bekalan air sesuai : sungai, mata air, taliair dan air bukit.

2. Jenis tanah yang boleh menakung air : tanah liat.

3. Bentuk mukabumi yang landai tetapi seboleh-bolehnya 
    pilih tapak yang air mengalir bergerak mengikut graviti 
    bumi untuk menjimatkan kos elektrik.

4. Ada kemudahan infrastruktur seperti kemudahan asas           (jalanraya, elektrik dan lain-lain ), senang mendapatkan         buruh, selamat daripada bencana alam seperti banjir atau     kemarau.

5. Senang untuk memasarkan ikan.

PEMBINAAN KOLAM

1. Buat perancangan sebelum membina kolam seperti rangkabentuk kolam, susunan kolam,                     kedudukan bangunan, parit dan lain-lain

2. Bersihkan kawasan di mana kolam akan dibina.

3. Korek kolam – menggunakan jentera berat atau cangkul bagi kolam yang kecil.

4. Kedalaman kolam yang sesuai = lebih kurang 4 – 5 kaki.

5. Komponen utama kolam yang perlu ada/ dibina :

a. Batas atau ban – pastikan tidak mudah runtuh (tebing mesti bersudut 45 darjah).

b. Saluran untuk sumber air masuk ke dalam kolam dan juga untuk membuang air.

PERSEDIAAN KOLAM SEBELUM PELEPASAN BENIH IKAN






1. Keringkan air asal kolam untuk menggelakkan kematian ikan daripada jangkitan penyakit.

2. Buang lumpur pada dasar kolam kerana ia akan menurunkan kualiti air. Selain itu, buang semua tumbuhan air yang tidak memberi manfaat kepada ikan.

3. Taburkan kapur pada dasar, tebing dan batas kolam. Biarkan sekurang-kurangnya 2 minggu di bawah sinaran matahari. Kebaikan pengapuran adalah:

a. Meningkatkan pH air

b. Mengeraskan dasar kolam

c. Menghapuskan parasit (penyakit), musuh ikan dan tumbuhan yang tidak dikehendaki.

d. Mempercepatkan proses pereputan bahan organan serta meninggikan kesuburan kolam.

e. Mencepatkan proses mendakan bahan organan yang berlebihan di dalam air.

f. Selepas dasar kolam kering dan merekah, air dimasukkan ke dalam kolam
g. Setelah sekurang-kurangnya 1/3 kolam dipenuhi air, baja ikan ditabur untuk menyuburkan kolam dari segi kandungan plankton (makanan semulajadi ikan). Kadar penaburan baja air mengikut jenis adalah seperti berikut :


Jenis Baja (FOSFAT)
Kadar yang disyorkan

i. Double Superfosfat (DSP)

400 kg/ ha/ setahun
ii. Triple Super Fosfat (TSP)”
340 kg/ ha/ setahun
Baja Nitrogen
Jenis Baja (NITROGEN)

Kadar yang disyorkan
i. Amonium Sulfat

80 kg/ ha/ setahun
ii. Amonium Nitrat

1,350 kg/ ha/ setahun

iii. Amonium liquar

550 kg/ ha/ setahun
iv. Urea
67 kg/ ha/ setahun


i. Kemudian kualiti air diuji agar menepati keperluan mengikut kesesuaian seperti berikut :

Parameter
Nilai Yang Sesuai
i. Oksigen Terlarut (D.O)
Lebih dari 2.5 ppm
ii. Karbon dioksida
Kurang dari 25 ppm
iii. pH
6 – 8
iv. Suhu air
20 – 35oC (optimum 28 – 32oC)
v. Ammonia
Kurang dari 1.0 ppm


PELEPASAN BENIH IKAN TILAPIA

1. Kadar pelepasan = 3,000 – 5,000 ekor/ ha.

2. Biasanya benih ikan yang hendak dimasukkan ke dalam kolam disimpan di dalam beg plastik. Beg plastik ini perlu diapungkan di atas permukaan kolam sekurang-kurangnya setengah jam. Ini bertujuan supaya benih ikan tidak mengalami tekanan akibat perubahan suhu yang mendadak. Selepas itu, benih ikan dilepaskan secara perlahan-lahan ke dalam air.

PEMAKANAN



1. Ikan Tilapia adalah daripada jenis “Omnivorous” ataupun Maserba (iaitu boleh memakan makananan berasaskan haiwan dan juga tumbuhan).

2. Terdapat 3 punca utama iaitu :

a. Makanan semulajadi – bentos, nekton, plankton, lumut, tumbuhan air dan lain-lain

b. Makanan tambahan – dedak, hampas kacang tanah, kelapa, soya, makanan berfomulasi (pellet), bahan-bahan buangan sayuran dan sebagainya.

3. Cara pemberian makanan :

a. Tabur - makanan ikan ditabur ke dalam atau di tepi kolam

b. Cara Cuba-cuba - makanan diberi perlahan-lahan sehingga ia berhenti makan. Cara ini agak lambat, namun demikian pemberian makanan boleh dikawal dengan senang.

4. Makanan haruslah diberikan ditempat yang sama setiap masa

5. Ikan perlu diberi makan 2 kali sehari iaitu pada sebelah pagi dan petang. Kadar pemberian makanan adalah seperti berikut :



Saiz Ikan

% Makanan yang patut diberi mengikut berat badan


Anak ikan kurang dari 2 inci



6 – 10%

Anak ikan antara 2 – 6 inci


3 – 6%


Ikan lebih dari 6 inci


2%

PENUAIAN




1. Penuaian boleh dilakukan mengikut bilangan ikan yang hendak dituai iaitu samada :

a. Penuaian secara sebahagian – menggunakan jala, dengan tangan, pukat tarik.

b. Penuaian keseluruhan – dilakukan dengan mengeringkan kolam sepenuhnya.

2. Umumnya tidak semua ikan yang dituai dapat dijual sekaligus. Oleh itu, penternak perlu menyediakan tempat seperti kolam khas (kecil), tangki atau bekas yang mengandungi air dan dibekalkan alat pengudaraan untuk menyimpan hasil tangkapan sebelum dipasarkan.

3. Semasa penyimpanan ini, air batu boleh digunakan ke dalam tangki berkenaan dengan tujuan untuk menurunkan suhu dan mengurangkan aktiviti-aktiviti bakteria dan sebagainya.


PENGANGKUTAN IKAN UNTUK PEMASARAN

Terdapat 2 cara utama yang boleh digunakan :

i. Bekas-Bekas / Tangki - berbagai bekas boleh digunakan seperti tong plastik, basin, bakul, kotak kayu dll. Bekas-bekas ini perlu dibekalkan pengudaraan dan suhu air dikawal.

ii. Membungkus – sesuai sekiranya destinasi pasaran yang jauh. Selalunya bahan pelali dan air batu digunakan bagi memastikan ikan berada dalam keadaan yang baik.


MASALAH DALAM PEMELIHARAAN IKAN

1. MAKANAN IKAN  ADALAH TERLALU MAHAL

PROSES SENDIRI MAKANAN IKAN. PENULIS PERNAH MELAWAT DI JABATAN PERIKANAN PULAU SAYAP, KEDAH, MALAYSIA. DAN TELAH BELAJAR CARA MEMPROSES MAKANAN IKAN. 



TEKNOLOGI MEMBUAT MAKANAN IKAN






BAHAN-BAHAN:


1.SERBUK IKAN (FISH MEAL)    - 105 Kilogram



2. SERBUK KULIT UDANG  - 35 Kilogram



3. TEPUNG GANDUM  -      70 Kilogram




4. SERBUK KACANG SOYA -  25 Kilogram




5. KEPALA IKAN BILIS - 20 Kilogram



6. TEPUNG UBI  ( BAHAN PELEKAT ) -- 6 Kilogram


7. MINYAK IKAN KOD -   4.5 Kilogram




8. MINYAK KELAPA SAWIT -   5 Kilogram



9.  AIR BANCUHAN    - 30 -40 % DARI BERAT  RESEPI



CARA-CARA:

1. Campurkan bahan-bahan ke dalam mixer atau bekas satu per satu, mulai dari bahan yang banyak .  Gaul atau campur semua bahan hingga rata.

2. Setelah campuranrata, tambahkan air hangat sebanyak 30-40% dari jumlah  baja yang akan kita buat.

3. Gaul atau campur lagi, sehingga campuran bahan  tersebut rata dan menjadi doh

4  Campuran bahan siap (doh)  dicetak di mesin pembuat pellet atau boleh juga menggunakan   mesin membuat mee. Ukuran diameter pellet dan panjang pellet  diatur mengikut kesesuaian . (berdasarkan lebar bukaan mulut ikan dan umur ikan)

4.    Akhirnya, pellet yang sudah terbentuk ditaruh di dalam bekas  aluminum  dan dimasukkan ke dalam oven suhu 50oC selama jam sampai kering.  Atau boleh juga dijemur di bawah sinar matahari sampai benar-benar kering.  Pellet yang sudah kering siap diberikan ke ikan.  Pellet yang sudah jadi ditaruh di bekas atau karung yang tertutup dan hindarkan dari terkena udara  dan timbulnya kutu baja.


Selamat Mencuba



RUJUKAN :

1. https://www.facebook.com/PersatuanPenternakIkanAirTawarTambunan/posts/269007713221252

2. PENGALAMAN PENULIS

3. Jabatan perikanan pulau sayap


95 comments:

  1. dekat mana nak dapat kan bahan2 ni seperti cobtoh serbuk ikan dan hampas kacang soya?? boleh email kan sye atau whtapl di 01116308116..are.zim2260@gmail.com

    ReplyDelete
  2. sy berminat membuka kilang palet ikan. tp tidak tahu cara nak dapatkan mesin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy de mesin pallet 2nd hand, brminat 0176418603 klang

      Delete
    2. Boleh pm tak mane tahu boleh tukar2 pendapat sy lebih berminat tahu lebih lagi kalau dapat contact dengan sedara terus melalui email ariffhafizal00@gmail.com

      Delete
    3. Mesen pallet second hand tu berfungsi dan ada lagi?

      Delete
  3. Sebuk ikan ada jual ke... atau kena proses ikan baja.

    ReplyDelete
  4. Tips yang bermanfaat. Saya juga mempunyai kolam dan ingin bertukar2 pendapat dari segi pengalaman. Jika mempunyai group ws sila add saya 017-4476237

    ReplyDelete
  5. Berita terbaik dan bermanafaat

    ReplyDelete
  6. adakah siapa minat nak dapat serbuk ulat roti atau ulat jerman boleh text I. Kita boleh bincang dan bekerjasama dalam bidang ini. Telefon I 0132006898

    ReplyDelete
  7. Kat mana nak dapat bahan ni serbuk ikan serbuk udang.
    Whatsapp 0196491915

    ReplyDelete
  8. Utk yg berminat mengusahakan makanan ikan secara kecik2an atau sederhana, mari kita buat group wshap ataupun jika sudah ada add saya 0134476595

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh add saya dalam group yang berkenaan 01139883582... tk

      Delete
    2. Add saya dlm group 0193022792

      Delete
    3. Add sya juga dlm group 0195322920

      Delete
    4. Add sya dalam group 0198341389

      Delete
    5. Add sy jugak 0126677760

      Delete
    6. Sy pun nak masuk dlm group tu..tlg add sy ye..tq

      Delete
    7. Add saya juga 012-3562397

      Delete
    8. Add saya juga 012-3562397

      Delete
    9. Add saya juga 012-3562397

      Delete
    10. Salam add saya juga. Berminat nak masuk group ni

      Delete
    11. Saya minat. Sila add saya juga. 0166369596

      Delete
    12. Saya pun berminat tlg add saya dlm group 0179409656

      Delete
    13. Saya berminat masuk group 0187667887

      Delete
    14. Sye pun berminat 0165327607

      Delete
    15. 0143247983 tlg add sy juga

      Delete
    16. Add saya jugak.0135209138 asyraf

      Delete
    17. Bole tolong add sya dlm group trsbut juga jika sdh diwujudkn.

      Delete
  9. ingin sama2 berkongsi ilmu ternakan ikan Dari otai2 .. add saya 011 - 2058 3318 (Aziz). Tkasih

    ReplyDelete
  10. Klu sya mahu kursus memproses baja ikan ada sesiapa yg ada menawarkan kursus ini?

    ReplyDelete
  11. Tolong add saya dalam group berkenaan ternakan ikan dan pembuatan palet 0193115070

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolong add saya juga dalam group brkenaan ternakan ikan dan pembuatan palet 0192634248 (Yazid)

      Delete
    2. Tolong add saya juga dalam group berkenaan ternakan ikan dan pembuatan palet 012-7033275 Ajan.

      Delete
    3. Saya juga mahu 0139326348 add group buat makanan ikan

      Delete
  12. Tolong add saya dalam group berkenaan ternakan ikan dan pembuatan palet 012 9284597

    ReplyDelete
  13. Salam admin.tolong add sy untuk group ternakan ikan dan pembuatan makanan ikan.0199386536

    ReplyDelete
  14. Salam admin.tolong add sy untuk group ternakan ikan dan pembuatan makanan ikan.0199386536

    ReplyDelete
  15. Salam admin.tolong add sy untuk group ternakan ikan dan pembuatan makanan ikan.018 393 0507

    ReplyDelete
  16. as salam..admin boleh add saya dalam group ternakan ikan dan pembuatan makanan ikan sbb saya baru menceburkan diri dlm memelihara ikan...0136434566

    ReplyDelete
  17. Assalam

    Saya pun nak belajar, add lah sy juga moga sy dpt terlibat sama 017-6688067

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun mahu ikut belajar..tolong add sy juga ye..01135443424

      Delete
  18. Saya cari mesin pembuat makanan ikan..
    Dan bahan2 membuat makanan pellet..
    Whatsapp 0178948022
    Serius nk cari

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh wasap sya 0193807679.. Teknology makanan ikan Dr thailand

      Delete
  19. Sy bru nk bljar utk bela ikan talapia merah..bleh ke sape2 ajar utk buat mknan ikan..add lh sy jgak bleh.?

    ReplyDelete
  20. As slm add sya ke group wassup. Sya bisnis ikan sangkar 0133896956

    ReplyDelete
  21. Add sya dlm pembuat mknn ikn.0175508232

    ReplyDelete
  22. Tolong add saya dlm group membuat makanan ikan

    ReplyDelete
  23. Tolong add saya dlm group whatsapp membuat makanan ikan 0143336769

    ReplyDelete
  24. Tolong saya dlm group whatsapp pembuat makanan ikan.0143336869

    ReplyDelete
  25. Tolong add saya dlm group 0163689413

    ReplyDelete
  26. Tlong add sya dlm group pembikinan mkanan ikan 0148739865

    ReplyDelete
  27. Tolong add saya dlm group pembuatan makanan ikan 0192629315 kamaroz

    ReplyDelete
  28. Saya juga berminat, boleh tolong ada saya sama 0124267697 Hirwan dalam group pembuatan makanan ikan

    ReplyDelete
  29. Salam tuan. Sy juga baru dlm bidang ternakan ikan mohon tuan add sy dlm group 0142335247

    ReplyDelete
  30. Tolong add sya dlm group ternkan ikan.. 0173400835

    ReplyDelete
  31. Sy Arif dr Klang.. Sy brminat nk bljar cara2 mmproses utk mmbuat pellet makanan ikan & ternkan..
    Admin tlg add sy : 019- 334 3344.
    Tmaksh

    ReplyDelete
  32. Salam tuan. Sy juga baru dlm bidang ternakan ikan mohon tuan add sy dlm group :0175110120

    ReplyDelete
  33. tlong add saya juga 0136442106

    ReplyDelete
  34. Bagaimana nk dpt kan bahan mentah utk pembuatan pallet makanan ikan?

    ReplyDelete
  35. Boleh tlg add saya juga, baru dlm bidang ni -0199851055

    ReplyDelete
  36. Salam,tolong add saya jgk dlm group ni.ternak ikan& pembuatan pellet

    ReplyDelete
  37. Kalau sy bela ikan talpia 500ekor berapa kilo nak bagi sekali makan.

    ReplyDelete
  38. Boloh tolong add kan saya dlm group,0146063865 baru dlm bidang ni

    ReplyDelete
  39. Boloh tolong add kan saya dlm group,0146063865 baru dlm bidang ni

    ReplyDelete
  40. Salam...tolong add saya dalam grouo 01123456923

    ReplyDelete
  41. salam boleh tolong add saya dlm group.. ingin blajar pmbuatan makanan ikan.. 0182894036.. boleh kongsi2 pngalaman yang saya ada..

    ReplyDelete
  42. Salam. Tolong add saya dlm group. Ingin belajar dari rakan2 semua. 019 9565151

    ReplyDelete
  43. Add saya.

    Www.wasap.my/60124264754

    ReplyDelete
  44. Add saya
    www.wasap.my/60124264754

    ReplyDelete
  45. Saya nak belajar cara membuat palet ikan..add no saya 0139110708

    ReplyDelete
  46. Saya nak belajar sama proses buat palet..mintak jasa baik admin add no saya 01137663733

    ReplyDelete
  47. Sy nk belajar buat pallet ikan add 0129476120

    ReplyDelete
  48. assalam admin. blh tlg add sy dlm group pembuatan pallet.. harap dpt bljar dr otai2.. 0172882122 -izwan-

    ReplyDelete
  49. sy menternak ikan talapia, satu hari sy guna 6 bags pellet, terfikir jg ingit membuat pllet sendiri....dimana hendak cari mesin pembentu pellet, serta di mana hendak mendapat kepala ikan bilis, serbuk ikan dan kulit udang.....seperti ug sy bc komen komen yg lepas terdapat group, dengan rasa rendah diri sy memohon kpd admin group ini meyinaraikan sy bersam group ini...tel sy: 0165053004 (SYED)

    ReplyDelete
  50. Tolong add sy please 01172411470

    ReplyDelete
  51. Mohon add saya 0127979234-aziz

    ReplyDelete
  52. Sangat berminat explore cara buat makanan ikan ni... tlg la add saya 0193303647

    ReplyDelete