Home » »

Written By Idris on Wednesday 7 January 2015 | 06:19




TEKNOLOGI PENGELUARAN TANAMAN SECARA 


FERTIGASI


PENGENALAN

Pengurusan tanaman adalah aspek penting menjamin kejayaan pengeluaran tanaman secara fertigasi. Selain memerlukan pengetahuan , kemahiran amat diperlukan terutama kepada pelaksana projek.

Pengurusan tanaman meliputi semua kerja-kerja awalan seperti penyediaan media, semaian, mengubah keladang, melatih pertumbuhan tanaman, kawalan prosak dan penyakit, mengawasi sistem pengairan dan saliran, kebersihan ladang, mendiagnosis masaalah tanaman, pensterilan, pengagihan nutrien dan perkara berkaitan fisiologi tanaman.

DEFINASI:

uSuatu kaedah penanaman dimana baja lengkap dalam bentuk larutan nutrien diagihkan ke pangkal pokok tanaman ( Zon akar ) melalui sistem pengairan titis. Pokok ditanam dalam bekas atau polibag yang sesuai mengandungi media bukan tanah( soiless culture ). Kaedah ini merupakan altenatif terbaik mengatasi masaalah tanah( kesuburan atau jankitan penyakit dari tanah). 

uMedia tanaman tidak mengandungi nutrien yang seimbang atau mencukupi untuk keperluan pertumbuhan pokok. Oleh itu prestasi tanaman sangat dipengaruhi oleh kualiti nutrien (keseimbangan, kepekatan, pH, jumlah ) mutu air dan imput yang dibekalkan.


KEBAIKAN FERTIGASI :

uPotensi hasil keluaran yang tinggi
uProduk yang seragam dan berkualiti
uPengeluaran yang seragam
uTiada masaalah rumput
uTiada masaalah penyakit oleh tanah

uMenanam sepanjang tahun
uKurang penggunaan tenaga buruh
uMeningkatkan hasil per unit kawasan dengan kepadatan yang tinggi
uProduk yang selamat
uBoleh ditanam tampa giliran tanaman
uPenggunaan air dan baja yang cekap

0 comments:

Post a Comment